10 tips voor een ontspannen start van de dag

Ik druk nog een keer op snooze.. Toch nog maar douchen anders zit mijn haar niet goed. Vervolgens loop ik de hele ochtend te vliegen en te rennen. De kinderen hebben een vreemde kledingcombinatie aan, ik moet ruiken of ze hun tanden wel gepoetst hebben, of ze achter het scherm wegsleuren. Als ik ze aan tafel heb beginnen ze elkaar te treiteren of kom je erachter dat het huiswerk ook nog gemaakt moet worden, valt er nog een beker drinken om. De spanning loopt hoog op waardoor ik ook nog tegen de kinderen begin te schreeuwen. Ik moet de broodtrommels/ fruitbakjes nog vullen en hun haren moeten nog worden gedaan. Als ik de kinderen in de jassen en schoenen heb en de tassen klaar heb, en ook nog een gymtas erbij heb gepakt en de handschoenen allemaal heb gevonden wil ik op de fiets springen. Vervolgens kom ik erachter dat mijn band toch echt te zacht is. Ik pomp hem op, en net op het moment dat ik weg wil gaan, regent het pijpenstelen.. Toch maar met de auto, waardoor je vervolgens aan kan sluiten in de file, waardoor we alsnog te laat komen..

Je komt weer thuis in een leeg stil huis, ruimt de troep op en voelt jezelf schuldig. Waarom ging ik weer tekeer tegen de kinderen en heb ik door alle stress en geklier dingen tegen de kinderen gezegd die niet waar zijn?

Volgens mij maken alle ouders dit wel eens mee.

Wat kan jou helpen om een ontspannen ontbijt met de kinderen te hebben, waardoor ze rustig op school afgeleverd worden? Ten eerste kom er op, een rustig moment, op terug en vertel de kinderen dat je baalt van de gestreste ochtend en dat je niet meende wat je hebt gezegd. Je wil dit niet meer en vraagt de kinderen hoe jullie er samen een fijn ontbijt van kunnen maken. Hier komen de mooiste oplossingen uit.

Kijk vooral naar wanneer het wel goed gaat en hoe dat komt.        Zo hebben wij al heel wat uitgeprobeerd.

10 tips voor een ontspannen start van de dag:

1.       Leg de kleren de dag ervoor al klaar. Leer je kind welke kleren bij elkaar passen, na een paar keer oefenen kan je kind dit zelf klaarleggen.

2.       Ga op tijd je bed uit.

3.       Dek de avond ervoor al de tafel (of laat het door de kinderen doen).

4.       Laat het huiswerk op een vaste dag maken, dan loop je niet tegen verassingen aan.

5.       Smeer de lunch de avond ervoor, of laat het ’s ochtends door de kinderen zelf smeren. (dit kan al vanaf 7 jaar, in het begin onder begeleiding)

6.       Eet zelf ook je ontbijt, dat geeft meer rust en ben je al wat geklier voor.

7.       Geef complimentjes en stel consequenties aan het geklier naar elkaar.

8.       Laat de kinderen meehelpen met het afruimen van de tafel.

9.       Laat de schermen ’s ochtends uit, tenzij ze het eten op hebben en helemaal klaar zijn om te vertrekken.

10.   Loopt de stress toch te hoog op, ga even naar het rustigste kamertje van je huis, de wc. Dat voorkomt geschreeuw en frustratie.